Wróć na górę
Harmonogram działań w ramach projektu ŚLADAMI NOBLISTÓW POLSKICH OLGA NAWOJA TOKARCZUK czyli P 3 PODRÓŻ PRZYRODA PRZYGLĄDANIE SIĘ (UWAŻNOŚĆ)
Harmonogram działań w ramach projektu ŚLADAMI NOBLISTÓW POLSKICH OLGA NAWOJA TOKARCZUK klasy IV - VIII
Plan zadań etapu klas I - III Szkoły Podstawowej nr 1 im. Noblistów Polskich w Olsztynku w roku szkolnym 2025/2026 dotyczący realizacji w szkole programu „Śladami Noblistów Polskich” - Olga Tokarczuk Noblistka w dziedzinie literatury.
Plan zadań etapu klas I - III
"Śladami Noblistów Polskich"OLGA NAWOJA TOKARCZUK czyli P3 PODRÓŻ PRZYRODA PRZYGLĄDANIE SIĘ (UWAŻNOŚĆ)
W naszej szkole od wielu lat realizowany jest projekt Śladami Noblistów Polskich, w którym corocznie przybliżamy sylwetkę oraz dorobek wybranego patrona. W roku szkolnym 2025/2026 będziemy z uwagą przyglądać się myślom i przesłaniom zawartym w tekstach naszej najmłodszej noblistki. Olga Nawoja Tokarczuk należy do grona najwybitniejszych twórców. Zdobyła uznanie czytelników na całym świecie. Urodziła się 29 stycznia 1962 roku w Sulechowie. Studiowała psychologię na Uniwersytecie Warszawskim, a w młodości fascynowała się twórczością Carla Gustava Junga, co wpłynęło na jej wrażliwość literacką i zainteresowanie symboliką oraz mitami. Jak również jest to widoczne w głębokiej analizie psychologicznej relacji między bohaterami jej powieści. Debiutowała w latach 80. jako autorka opowiadań, a jej pierwsza powieść „Podróż ludzi Księgi” ukazała się w 1993 roku. Prawdziwy rozgłos przyniósł jej jednak „Prawiek i inne czasy”' wydany trzy lata później. Fabuła opowiada losy bohaterów zamieszkujących fikcyjną miejscowość, w której odbija się historia XX wieku. Tokarczuk konsekwentnie rozwija swój styl, łączący realizm, realizm magiczny z elementami filozofii, mitu i psychologii. Szczególne uznanie przyniosły jej kolejne powieści „Bieguni” (2007), za których angielskie tłumaczenie („Flights”) otrzymała w 2018 roku Międzynarodową Nagrodę Bookera. Siedem lat później wydała obszerne, wielowątkowe „Księgi Jakubowe”, za które została nagrodzona m.in. Nagrodą Nike. Popularność wśród czytelników zdobyła również powieść „Prowadź swój pług przez kości umarłych'”, która została zekranizowana przez Agnieszkę Holland jako film „Pokot”. Tokarczuk była autorką scenariusza do tej produkcji. W 2018 roku Olga Tokarczuk została uhonorowana Nagrodą Nobla w dziedzinie literatury. Akademia Szwedzka przyznała jej nagrodę w roku 2019, ponieważ gala w roku 2018 nie doszła do skutku. Kapituła doceniła jej twórczość za narracyjną wyobraźnię, która z encyklopedyczną pasją prezentuje przekraczanie granic jako formę życia. Była to druga w naszej historii pisarka nagrodzona literacką Nagrodą Nobla, wcześniej otrzymała ja W. Szymborska. Proza Tokarczuk jest tłumaczona na wiele języków i inspiruje czytelników na całym świecie. Jej dzieła pokazują, że literatura może być jednocześnie artystycznym przeżyciem i filozoficzną refleksją nad światem, historią i kondycją człowieka. Jest także zaproszeniem czytelnika do bycia aktywnym, poszukającym kontekstów i do bycia uważnym w odbiorze wykreowanego przez nią literackiego świata. W ramach projektu uczniowie z klas 1-8 oraz kadra pedagogiczna będą realizować szereg działań oraz pracować w trzech obszarach stąd hasło P3. Pierwszy to podróżowanie jako poznawanie świata, bliskich i dalszych terenów, badanie dziedzictwa kulturowego „małej ojczyzny”. Jak również chodzi o podróżowanie w głąb siebie i dokonanie wiwisekcji własnych myśli i przekonań na różne tematy obecne w twórczości noblistki. Drugi zakres – przyroda - dotyczy szeroko pojętej tematyki ekologicznej oraz kształtowania postawy szacunku wobec darów natury i otaczającego nas środowiska. Olga Tokarczuk to zdeklarowana wegetarianka, w jej utworach ekologia, poszanowanie prawa do życia wszystkich istot stanowi ważny element literackiej rzeczywistości. Ostatni obszar to przyglądanie się (uważność) czyli praca nad tym, aby przestać myśleć nawykowo, schematycznie, a skupić się na treningu uważności, poobserwować otaczającą rzeczywistość, zatrzymać się w rutynie dnia i poddać krótkiej refleksji, spróbować celebrować momenty i cieszyć się doświadczeniami, które przynosi nam każdy dzień. Zatem ten rok szkolny niechaj trwa pod hasłem Carpe Diem! Szkolny koordynator projektu Małgorzata Zapadka
Szkolny koordynator projektu Małgorzata Zapadka